Roads and Bridges - Drogi i Mosty
22, 4, 2023, 515-526

Ocena możliwości stosowania zwiększonej zawartości granulatu asfaltowego w betonie asfaltowym z wykorzystaniem dodatków poprawiających urabialność mieszanek mineralno-asfaltowych

Adam Liphardt Poczta
https://orcid.org/0000-0001-6641-8141
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Al. Armii Ludowej 16, 00-637 Warszawa
Piotr Radziszewski Poczta
https://orcid.org/0000-0003-2835-0240
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Al. Armii Ludowej 16, 00-637 Warszawa
Michał Sarnowski Poczta
https://orcid.org/0000-0002-2908-7774
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej, Al. Armii Ludowej 16, 00-637 Warszawa
Published: 2023-12-30

Streszczenie

Recykling materiałowy ze względu na ochronę środowiska, zrównoważony rozwój odgrywa coraz większe znaczenie w budowie nawierzchni drogowych. Szczególnie dotyczy to zastosowania destruktu asfaltowego do warstw konstrukcyjnych nawierzchni. Jednym z problemów występujących przy stosowaniu większych ilości destruktu asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych jest pogorszenie ich urabialności i jednorodności szczególnie w przypadku dozowania granulatu asfaltowego na zimno. Artykuł zawiera wyniki badań nad zastosowaniem dodatków poprawiających urabialność betonu asfaltowego do warstwy podbudowy ze zwiększonym do 40% dodatkiem granulatu asfaltowego dozowanym w technologii na zimno. W badaniach zastosowano dodatki parafin F-T, upłynniaczy pochodzenia roślinnego oraz zeolitów, które miały na celu poprawę homogeniczności i zagęszczalności mieszanek przy zastosowaniu obniżonych temperatur wbudowania. Przeprowadzono ocenę zagęszczalności mieszanek z różną zawartością granulatu asfaltowego przy zastosowaniu 3 rodzajów dodatków poprawiających urabialność. Zagęszczalność oceniano na podstawie analizy przebiegu zagęszczania w prasie żyratorowej, określając m.in. wymaganą ilość cykli do uzyskania wymaganego zagęszczenia, a także naprężenia ścinające oraz wskaźnik zagęszczenia w funkcji ilości cykli zagęszczania. W dalszej kolejności mieszanki mineralno-asfaltowe poddano badaniom w celu weryfikacji ich odporności na deformacje trwałe oraz działanie wody. Na podstawie wyników badań i analiz wykazano, że istnieje możliwość stosowania zwiększonej zawartości granulatu asfaltowego w warstwach podbudowy z betonu asfaltowego zarówno w standardowych, jak i obniżonych temperaturach wbudowania dzięki zastosowaniu dodatków poprawiających urabialność i zagęszczalność mieszanek.

Słowa kluczowe


recykling, granulat asfaltowy, urabialność, zagęszczalność, beton asfaltowy, zeolity, parafiny F-T

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Huang B., Li G., Vukosavljevic D., Shu X., Egan B.K.: Laboratory investigation of mixing hot-mix asphalt with reclaimed asphalt pavement. Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board, 1929, 2005, 37–45, DOI: 10.3141/1929-05

Bańkowski W., Sybilski D., Król J., Kowalski K., Radziszewski P., Skorek P.: Wykorzystanie destruktu asfaltowego – konieczność i innowacja. Budownictwo i Architektura, 15, 1, 2016, 157–167

Liphardt A.: Ocena mieszalności lepiszczy w aspekcie stosowania destruktu asfaltowego do mieszanek mineralno-asfaltowych. Rozprawa doktorska. Politechnika Warszawska, Warszawa, 2018

Liphardt A., Radziszewski P., Król J.: Homogeneity and Viscoelastic Behaviour of Bitumen Film in Asphalt Mixtures Containing RAP. Materials, 14, 16, 4355, 2021, DOI: 10.3390/ma14164355

McDaniel R., Anderson R.M.: Recommended Use of Reclaimed Asphalt Pavement in the Superpave Mix Design Methods: Technician’s Manual. NCHRP Report 452, National Academy Press, Washington, 2001

Radziszewski P., Sarnowski M.: Technologia nowoczesnych nawierzchni asfaltowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2023

Sybilski D.: O potrzebie stosowania destruktu asfaltowego w Polsce. Drogownictwo, 1, 2011, 3–7

Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych WT-2 2014 – część 1: Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania techniczne. Załącznik do zarządzenia Nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18.11.2014, Warszawa, 2014

Alenowicz J., Dołżycki B., Jaskuła P.: Zalecenia w zakresie produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych z granulatem asfaltowym w otaczarkach o działaniu cyklicznym. Projekt RID – Załącznik nr 9.2.2: Wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. Politechnika Gdańska, 2019

Olard F., Romier A.: Low emission & low energy asphalts for sustainable road construction the european experience of LEA process. Engineering, 197627847, 2011

Roberto A., Król J., Romeo E., Liphardt A., Tebaldi G., Montepara A.: Evaluation of the Role of Reclaimed Asphalt Pavement Preheating on Cracking Behavior of Hot Mix Asphalt Recycled Mixtures by Digital Image Analysis. Journal of Testing and Evaluation, 50, 1, 2021, 1–13, DOI: 10.1520/JTE20200465

Bańkowski W., Horodecka R., Gajewski M., Mirski K.: The extended assessment of warm mix asphalts durability. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 15, 2, 2016, 157–173, DOI: 10.7409/rabdim.016.010

Rubio M., Martínez G., Baena L., Moreno F.: Warm mix asphalt: an overview. Journal of Cleaner Production, 24, 2012, 76–84, DOI: 10.1016/j.jclepro.2011.11.053

Iwański M., Mazurek G.: Wpływ dodatku wosku syntetycznego Fischera-Tropscha na właściwości funkcjonalne asfaltu. Polimery, 60, 4, 2015, 272–278, DOI: 10.14314/polimery.2015.272

Stienss M.: Badanie i analiza właściwości fizykomechanicznych mieszanek mineralno-asfaltowych o obniżonej temperaturze produkcji. Rozprawa doktorska. Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2014

Iwański M., Chomicz-Kowalska A., Maciejewski K., Iwański M.M., Radziszewski P., Liphardt A., Król J., Sarnowski M., Kowalski K., Pokorski P.: Warm Mix Asphalt Binder Utilizing Water Foaming and Fluxing Using Bio-Derived Agent. Materials, 15, 24, 8873, 2022, DOI: 10.3390/ma15248873

Maciejewski K., Chomicz-Kowalska A., Remisova E.: Effects of water-foaming and liquid warm mix additive on the properties and chemical composition of asphalt binders in terms of short term ageing process. Construction and Building Materials, 341, 2022, DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2022.127756

Król J., Kowalski K., Niczke Ł., Radziszewski P.: Effect of bitumen fluxing using a bio-origin additive. Construction and Building Materials, 114, 2016, 194–203, DOI: 10.1016/j.conbuildmat.2016.03.086

Radziszewski P., Liphardt A., Dębkowska K.: Stosowanie materiałów wtórnych do budowy dróg w Polsce. Magazyn Autostrady, 8–9, 2017, 24–30

Kowalski K., Król J., Bańkowski W., Radziszewski P., Sarnowski M.: Thermal and Fatigue Evaluation of Asphalt Mixtures Containing RAP Treated with a Bio-Agent. Applied Sciences, 7, 3, 216, 2017, DOI 10.3390/app7030216


Ocena możliwości stosowania zwiększonej zawartości granulatu asfaltowego w betonie asfaltowym z wykorzystaniem dodatków poprawiających urabialność mieszanek mineralno-asfaltowych

  
Liphardt, Adam; Radziszewski, Piotr; Sarnowski, Michał. Ocena możliwości stosowania zwiększonej zawartości granulatu asfaltowego w betonie asfaltowym z wykorzystaniem dodatków poprawiających urabialność mieszanek mineralno-asfaltowych. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 22, n. 4, p. 515-526, gru. 2023. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 15 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/RABDIM.023.032.