Opublikowane: 2022-12-30

Zastosowanie optymalizacji wielokryterialnej do wyznaczenia optymalnej kolejności modernizacji obiektów mostowych z uwzględnieniem odporności na zakłócenia sieci transportowej

Mehdi Dezfuli Nezhad , Reza Raoufi , Ahmad Dalvand

Abstrakt

Celem pracy jest przedstawienie metodyki określania optymalnej kolejności planowanych modernizacji obiektów mostowych w fazie poprzedzającej wystąpienie katastrofy budowlanej. Zaproponowano dwustopniowy model optymalizacji. W pierwszym etapie wykorzystuje się optymalizację jednokryterialną, a jako miarę zapewnienia maksymalnej odporności na zakłócenia sieci transportowej (MOR) przyjmuje się średnią ważoną z liczby niezawodnych, niezależnych ścieżek (WIPW) między jej węzłami. W drugim etapie stosowana jest optymalizacja wielokryterialna, przy czym dla osiągnięcia maksymalnej odporności na zakłócenia sieci wprowadza się dwie funkcje celu: miarę kolejności wdrażania strategii (MOS) oraz miarę czasu realizacji strategii (MOT). Proponowaną metodykę zilustrowano na przykładzie hipotetycznej sieci dróg lokalnych. Wyniki przeprowadzonej analizy wykazały, że między parametrami MOS i MOT występuje korelacja ujemna. Uwzględniając te dwie nowe funkcje celu w procesie planowania ograniczenia ryzyka przed katastrofą, zarządcy dróg mogą określić kompromis w relacji pomiędzy wartościami MOS oraz MOT i w ten sposób w oparciu o analizę przewidywalności wystąpienia zdarzeń zaburzających funkcjonowanie sieci transportowej dokonać wyboru optymalnej kolejności modernizacji obiektów mostowych.

Słowa kluczowe:

modernizacja mostów, odporność sieci transportowych, optymalizacja wielokryterialna, optymalna sekwencja, zarządzanie ryzykiem.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Dezfuli Nezhad, M., Raoufi, R., & Dalvand, A. (2022). Zastosowanie optymalizacji wielokryterialnej do wyznaczenia optymalnej kolejności modernizacji obiektów mostowych z uwzględnieniem odporności na zakłócenia sieci transportowej. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 21(4), 293–308. https://doi.org/10.7409/rabdim.022.017

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.