Opublikowane: 2020-09-30

Wykorzystanie powstających w cementowniach pyłów z pieców cementowych do poprawy właściwości mechanicznych podbudów drogowych

Ayoup M. Ghrair , Nawal Louzi

Abstrakt

Przedmiotem badań była ocena możliwości wykorzystania pyłów z pieców cementowych (ang. cement kiln dust, CKD) do poprawy parametrów mechanicznych podbudów drogowych. Pył CKD został scharakteryzowany pod względem właściwości fizycznych i chemicznych. Wyniki badań pozwoliły stwierdzić znaczący pozytywny wpływ dodatku pyłu CKD na właściwości mechaniczne podbudowy. Dodatek pyłu CKD spowodował istotny wzrost wartości wskaźnika nośności CBR. Otrzymano odpowiednio wartości wskaźnika 334,4%, 362,7% oraz 384,6% w przypadku dodatku 5%, 15% i 25% pyłu CKD oraz 234,5% w przypadku mieszanki bez dodatku pyłu. Skład chemiczny pyłu CKD okazał się być zbliżony do składu cementu. Średnia wielkość cząstek, ustalona na podstawie analizy obrazów z mikroskopu elektronowego wynosiła około 0,5 µm. Ziarna miały w przeważającej większości kształt sferyczny z udziałem sześciennych kryształów soli sodu i potasu. Na podstawie badania wymywalności metali ciężkich zawartych w pyłach CKD stwierdzono stałość ich stężeń i nierozpuszczalność w wodzie.

Słowa kluczowe:

drogi, materiały z recyklingu odpadów stałych, nawierzchnia, podbudowa drogowa, pył z pieca cementowego.

Podobne artykuły

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Ghrair, A. M., & Louzi, N. (2020). Wykorzystanie powstających w cementowniach pyłów z pieców cementowych do poprawy właściwości mechanicznych podbudów drogowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 19(3), 199–210. https://doi.org/10.7409/rabdim.020.013

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.