Opublikowane: 2018-03-30

Model degradacji nawierzchni na podstawie danych uzyskanych z badań metodą GPR

Angelika G. Batrakova , Dmitry O. Batrakov , Mariya S. Antyufeyeva

Abstrakt

Artykuł dotyczy monitorowania bieżącego stanu nawierzchni drogowych podatnych z wykorzystaniem metody badania georadarem GPR. Metodologia użycia technologii GPR polega na zdalnych pomiarach grubości i przepuszczalności warstw strukturalnych nawierzchni. Po wstępnym przetworzeniu dane uzyskane metodą GPR są interpretowane za pomocą opracowanych algorytmów i oprogramowania. Następnie wykorzystuje się je do budowy modeli degradacji stanu nawierzchni odcinka drogi. Aby rozwiązać problem prognozowania stanu poszczególnych lokalnych odcinków nawierzchni, zaproponowano dynamiczne modele adaptacyjne. Aparat matematyczny dynamicznego modelu adaptacyjnego degradacji nawierzchni oparto nie tylko na zliczaniu wartości zmiennych objaśniających w stałych przedziałach czasowych, ale także na tempie i charakterze zmian tych zmiennych. Przeprowadzona została analiza porównawcza, w której na przykładzie odcinków dróg z regionu Charkowa na Ukrainie przedstawiono działanie proponowanych modeli.

Słowa kluczowe:

dynamiczny model adaptacyjny, metoda GPR badania nawierzchni, nawierzchnie podatne, wskaźnik stanu nawierzchni

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Batrakova, A. G., Batrakov, D. O., & Antyufeyeva, M. S. (2018). Model degradacji nawierzchni na podstawie danych uzyskanych z badań metodą GPR. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 17(1), 55–71. https://doi.org/10.7409/rabdim.018.004

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.