Opublikowane: 2012-04-01

Analiza porównawcza odkształceń oraz trwałości nawierzchni asfaltowej typu „perpetual” i nawierzchni standardowej

Roman Nagórski , Krzysztof Błażejowski , Katarzyna Marczuk

Abstrakt

W pracy dokonano analizy kluczowych odkształceń oraz trwałości obliczeniowej według kryteriów spękania zmęczeniowego i deformacji podłoża w układzie warstwowym nawierzchni drogowej skonstruowanej według wariantów: standardowej nawierzchni asfaltowej oraz standardowej nawierzchni z warstwą przeciwzmęczeniową (jak w koncepcji nawierzchni perpetual). Przyjęto obciążenie ruchome o dwóch prędkościach, tj. 60 km/h i 5 km/h. Porównywano wyniki dla każdego typu nawierzchni przy różnych założeniach materiałowych i konstrukcyjnych: model odniesienia ze wszystkimi warstwami sprężystymi i dwa modele składające się z lepkosprężystych warstw asfaltowych oraz ze sprężystych warstw z kruszywa, ulepszonego podłoża stabilizowanego cementem i podłoża gruntowego. Oprócz wyznaczenia naprężeń, odkształceń i przemieszczeń obliczono, korzystając z wzorów Instytutu Asfaltowego, wymienione na wstępie miary trwałości nawierzchni. W formule na odporność na spękania zmęczeniowe jako moduł sztywności dolnej warstwy asfaltowej podstawiono moduł początkowy Van der Poela oraz moduł dynamiczny obliczony jako niezależny lub zależny od prędkości obciążenia. Dokonano oceny wpływu poszczególnych czynników na trwałość nawierzchni wyrażoną w milionach osi obliczeniowych, wykazując, że model całkowicie sprężystych warstw zawyża obliczoną trwałość. Wykazano także istotny wpływ prędkości pojazdów na odkształcenia oraz na trwałość zmęczeniową.

Słowa kluczowe:

analiza porównawcza odkształceń i trwałości, modele lepkosprężyste i sprężyste, nawierzchnia asfaltowa typu perpetual i standardowa

Podobne artykuły

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Nagórski, R., Błażejowski, K., & Marczuk, K. (2012). Analiza porównawcza odkształceń oraz trwałości nawierzchni asfaltowej typu „perpetual” i nawierzchni standardowej. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 11(4), 311–327. https://doi.org/10.7409/rabdim.012.004

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.