Opublikowane: 2012-04-01

Ronda turbinowe jako alternatywa dla rond klasycznych z wyspą środkową w kształcie koła

Ryszard J. Grabowski

Abstrakt

Artykuł przedstawia proces kształtowania rond turbinowych. Klasyczne rondo drogowe jest utworzone wokół wyspy środkowej w kształcie koła. Jeżeli podzielimy koło na dwa półkola i przesuniemy je po osi ronda o szerokość pasa ruchu, to otrzymamy wyspę środkową ronda turbinowego. To przesunięcie powoduje, że pojazdy wjeżdżające na pas wewnętrzny, po przekroczeniu osi automatycznie znajdują się na pasie zewnętrznym. W artykule rozważa się również kształtowanie wyspy centralnej za pomocą innych krzywych, tj. elipsy i spirali Archimedesa. Podano także zasadę tworzenia tarczy ronda za pomocą spirali Archimedesa oraz opisano zasadę tyczenia takiego ronda w terenie.

Słowa kluczowe:

elipsa, rondo, rondo turbinowe, spirala Archimedesa

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Grabowski, R. J. (2012). Ronda turbinowe jako alternatywa dla rond klasycznych z wyspą środkową w kształcie koła. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 11(3), 215–231. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v11n3p

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.