Opublikowane: 2011-04-01

Wpływ cech pojazdów szynowych na odpowiedź dynamiczną mostu belkowego

Monika Podwórna , Marian Klasztorny

Abstrakt

Celem pracy jest ocena wpływu podstawowych cech pojazdów szynowych na odpowiedź dynamiczną mostu belkowego w szerokim zakresie prędkości ruchomego obciążenia cyklicznego. Rozważano następujące cechy: masy nieresorowane (zestawy kołowe), masy resorowane (ramy wózków, nadwozia). Badania numeryczne przeprowadzono na uproszczonych modelach mostu i pojazdów szynowych. Modelem mostu belkowego jest swobodnie podparta belka Eulera-Bernoulli’ego. Analizowano cztery modele obciążenia ruchomego o strukturze cyklicznej: układ skupionych sił ruchomych (model P), układ ruchomych mas nieresorowanych (model M), układ ruchomych oscylatorów lepkosprężystych jednomasowych (model Mo), układ ruchomych oscylatorów lepkosprężystych dwumasowych (model MMo). Ciągi elementów ruchomych są skończone. Do sformułowania macierzowych równań ruchu układu zastosowano metodę Lagrange’a-Ritza oraz metodę Klasztornego. W przypadku modeli M, MMo uwzględniono podatność zestawów kołowych oraz więzy jednostronne między obciążeniem ruchomym a torem. Na podstawie badań numerycznych stwierdzono, że w modelowaniu pociągów szybkobieżnych należy uwzględniać masy nieresorowane, zawieszenia lepkosprężyste oraz masy resorowane.

Słowa kluczowe:

modelowanie obciążenia ruchomego, most belkowy, most kolejowy, pociąg szybkobieżny

Podobne artykuły

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Podwórna, M., & Klasztorny, M. (2011). Wpływ cech pojazdów szynowych na odpowiedź dynamiczną mostu belkowego. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 10(3), 63–87. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v10n3p63

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.