Opublikowane: 2016-02-04

Budowa i umocnienie przeciwerozyjne skarp drogowych

Marian Głażewski , Konrad Piechowicz

Abstrakt

Drogowe budowle ziemne, w tym zwłaszcza skarpy drogowe są narażone na erozję powierzchniową w trakcie ich budowy oraz późniejszego eksploatowania. Usuwanie skutków erozji pochłania do 20% kosztów robót ziemnych. Dlatego istotne jest, aby skutecznie chronić powierzchnie skarp przed działaniem czynników denudacyjnych. W artykule omówiono sposoby zabezpieczeń skarp budowli ziemnych przed zniszczeniami erozyjnymi, uwzględniając przede wszystkim naturalne umocnienia skarp. Pobocza muszą być umocnione techniczno-biologicznie wraz z wykonaniem podbudowy, natomiast wegetacja trawy na skarpach powinna być na etapie rozwoju trzeciego listka. Należy również systematycznie wykonywać zabiegi pratotechniczne (podsiewy, użyźnianie i koszenie).

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Głażewski, M., & Piechowicz, K. (2016). Budowa i umocnienie przeciwerozyjne skarp drogowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 8(2), 5–31. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/293

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.