Symulacja hałasu pojazdów w trakcie manewrowania z małymi prędkościami – model CP2009
Jerzy Ejsmont
, Grzegorz Ronowski
Abstrakt
Hałas związany z ruchem drogowym należy do największych problemów ekologicznych powodowanych przez transport kołowy. Ocenia się, że ponad 20% populacji w krajach europejskich narażone jest na hałas przekraczający granicę tolerancji organizmu, to znaczy hałas, którego poziom równoważny przekracza 65 dB. Te same oceny wskazują, że jeszcze więcej, bo ponad 60% populacji jest pod wpływem hałasu uciążliwego, przekraczającego poziom 55 dB. Ograniczenie hałasu możliwe jest jedynie poprzez skoordynowane działanie w zakresie doskonalenia pojazdów, opon, nawierzchni drogowych i organizacji ruchu drogowego. Artykuł porusza zagadnienia związane z manewrowaniem pojazdów na parkingach, stacjach paliw, terminalach promowych itp. Omówiono w nim metodę prognozowania poziomu mocy akustycznej emitowanej z obiektu typu parking z uwzględnieniem charakterystyk pojazdów i nawierzchni. W metodzie tej uwzględniono charakterystykę współczesnego parku samochodowego w Polsce. Metoda może być stosowana przy opiniowaniu inwestycji drogowych (infrastruktury towarzyszącej), w których ruch pojazdów można zakwalifikować jako manewrowanie z małymi prędkościami.
Ejsmont, J., & Ronowski, G. (2010). Symulacja hałasu pojazdów w trakcie manewrowania z małymi prędkościami – model CP2009. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 9(1), 45–56. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v9n1p45
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Jerzy Ejsmont
Afiliacja:
Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej
Grzegorz Ronowski
Afiliacja:
Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.