Opublikowane: 2025-03-26

Zalety wykorzystania płyt łącznikowych z betonu o bardzo wysokiej wytrzymałości (UHPC) jako alternatywy połączeń dyblowych w sztywnych nawierzchniach drogowych

Haider M. Al-Jelawy , Alaa Faisal kinaine , Mohammed Abbas Mousa , Muthana Hussein Muhaisin

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki eksperymentu badawczego polegającego na zastąpieniu stalowych dybli jako łączników betonowych płyt zwykłych w sztywnych nawierzchniowych drogowych, płytami łącznikowymi z betonu o bardzo wysokiej wytrzymałości UHPC (ang. ultra high performance concrete). Do połączeń płyt łącznikowych UHPC z sąsiednimi płytami z betonu zwykłego zastosowano ścinane dyble. Badania realizowano na modelach naturalnej wielkości. Celem eksperymentu było określenie charakterystyki obciążenie-przemieszczenie dla płyt łącznikowych z betonu UHPC. Wykonano dwanaście stanowisk z próbkami zawierającymi betonowe płyty nawierzchni sztywnej połączone płytą z betonu wysokowartościowego UHPC, zróżnicowaną w układzie pod względem długości, grubości płyty, liczby dybli ścinanych oraz szerokości szczeliny złączeniowej. Wyniki przeprowadzonych eksperymentów obciążeniowych płyty z betonu UHPC porównano odpowiednio z wynikami testów na próbkach zawierających jako łączniki stalowe dyble. Na podstawie przeprowadzonych badań wyznaczono dla każdego stanowiska badawczego krzywe obciążenie-przemieszczenie uwzględniając przy tym różne konfiguracje wymiarów płyty łącznikowej UHPC. W przypadku połączeń płyt betonowych z wykorzystaniem jako łączników płyty UHPC wykazano ich mniejsze ugięcie pod wpływem obciążenia monotonicznego (szczególnie w pobliżu krawędzi łączenia) niż przy zastosowaniu do tego celu stalowych dybli. Dla płyt łącznikowych UHPC o długości 450 mm i grubości 70 mm, przy obciążeniu 60 kN, odnotowano mniejsze ugięcie o 47,46-61,54% w porównaniu do połączenia płyt stalowymi dyblami. Nośność graniczna i ugięcie względne płyty łącznikowej wykonanej z betonu UHPC wykazywały większą podatność na zmiany zarówno jej grubości jak i długości. W porównaniu do próbek zawierających połączenia płyt za pomocą dybli, w przypadku płyty łączącej z betonu UHPC o długości 450 mm i grubości 70 mm jej nośność graniczna wzrosła o 38,24%-88,52%, a ugięcie względne RD zmniejszyło się o 56,12-81,81%. Wskaźnik efektywności przenoszenia obciążenia LTE dla stanowisk zawierających płyty łącznikowe z betonu UHPC był nieco wyższy niż w przypadku próbek zawierających połączenia dyblowe i mieścił się w zakresie 70-90%. Wartości tego wskaźnika były korzystniejsze w przypadku zastosowania dwóch łączników ścinanych zamiast jednego po każdej stronie płyty. Mechanizm zniszczenia próbek zawierających płyty łącznikowe z betonu UHPC uwzględniał ścinanie lub zginanie płyt w pobliżu krawędzi łączenia. Badanie wykazało, że płyty łącznikowe z betonu UHPC mogą być alternatywnym rozwiązaniem do zastosowania w sztywnych nawierzchniach betonowych w stosunku do tradycyjnych połączeń stalowymi dyblami.

Słowa kluczowe:

LTE, nawierzchnia betonowa ze szczelinami poprzecznymi, płyta łącznikowa, stalowe dyble pokryte żywicą epoksydową, trwałość, UHPC, ugięcie względne

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Al-Jelawy, H. M., kinaine, A. F., Mousa, M. A., & Muhaisin, M. H. (2025). Zalety wykorzystania płyt łącznikowych z betonu o bardzo wysokiej wytrzymałości (UHPC) jako alternatywy połączeń dyblowych w sztywnych nawierzchniach drogowych. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(1), 69–101. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.004

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.