Opublikowane: 2025-03-05

Ocena stanu technicznego obiektów mostowych z nawierzchnią kolejową na podsypce tłuczniowej uwzględniająca wpływ przyspieszenia poprzecznego na siłę oporu bocznego toru

Andreas Stollwitzer , Lara Bettinelli , Samuel Loidl , Josef Fink

Abstrakt

Opór boczny toru kolejowego jest podstawowym parametrem niezbędnym do oceny warunków utraty stateczności i bezpieczeństwa podczas eksploatacji nawierzchni kolejowej. W artykule przedstawiono wyniki badań eksperymentalnych służące do oceny siły oporu bocznego toru na mostach kolejowych poddanych obciążeniom dynamicznym. Badania przeprowadzano na pełnowymiarowym obiekcie testowym, będącym modelem fragmentu mostu kolejowego w skali 1:1, co umożliwiło obserwację warstwy podsypki tłuczniowej wyodrębnionej z konstrukcji nawierzchni kolejowej. Badania miały na celu określenie wpływu drgań poprzecznych na graniczną wartość siły oporu bocznego toru – w warunkach bez obciążenia oraz w przypadku występującego obciążenia pionowego. Na podstawie przeprowadzonych eksperymentów wyznaczono graniczne wartości przyspieszenia, powyżej których następuje znacząca redukcja siły oporu bocznego toru. W artykule zamieszczono także – wyznaczone eksperymentalnie – krzywe obciążenia poprzecznego w funkcji przemieszczenia, w zależności od rodzaju obciążenia pionowego i wartości przyspieszenia. Uzyskane w wyniku badań graniczne wartości przyspieszenia poprzecznego oraz zależne od przyspieszenia - graniczne wartości siły oporu bocznego toru można wykorzystać do oceny stanu mostów kolejowych pod kątem ich wytrzymałości na obciążenia dynamiczne.

Słowa kluczowe:

esperymentalna ocena stanu nawierzchni torowej, mosty kolejowe, nawierzchnia torowa na podsypce tłuczniowej, oddziaływanie poprzeczne toru z mostem

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Stollwitzer, A., Bettinelli, L., Loidl, S., & Fink, J. (2025). Ocena stanu technicznego obiektów mostowych z nawierzchnią kolejową na podsypce tłuczniowej uwzględniająca wpływ przyspieszenia poprzecznego na siłę oporu bocznego toru. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(1), 37–45. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.002

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.