Opublikowane: 2022-06-30

Szacowanie natężenia strumienia ruchu z wykorzystaniem pomiaru drgań powierzchni jezdni

Rafał Burdzik , Ireneusz Celiński

Abstrakt

Pomiar parametrów ruchu drogowego w wybranym przekroju drogi zrealizowany może być z wykorzystaniem różnych technik. Pomiar może być wykonany w pasmie fal widzialnych, pasmie akustycznym lub z wykorzystaniem drgań. Większość drgań w pasie drogowym wywołują pojazdy poruszające się w strumieniu ruchu. W artykule przedstawiono sposób uproszczonego pomiaru natężenia strumienia ruchu z wykorzystaniem analizy drgań powierzchni jezdni wywoływanych przez pojazdy. Drgania pochodzące od poszczególnych pojazdów zależą od ich parametrów technicznych i stanu technicznego, jak również od rodzaju nawierzchni, klasy technicznej i stanu drogi. W artykule przedstawiono także próbę parametryzacji strumienia ruchu drogowego w wybranym przekroju drogi z wykorzystaniem metody analizy drgań nawierzchni. W tym celu użyto prototyp układu pomiarowego wyposażonego w akcelerometr ADLX335. Uzyskane w ten sposób wyniki pomiarów drgań nawierzchni zestawiono z danymi pomiarowymi z ręcznego rejestratora ruchu. Na podstawie otrzymanych wyników wykazano, że prezentowana metoda pozwala na szacowanie natężenia strumienia ruchu drogowego.

Słowa kluczowe:

droga, MEMS, natężenie ruchu, wibroakustyka.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Burdzik, R., & Celiński, I. (2022). Szacowanie natężenia strumienia ruchu z wykorzystaniem pomiaru drgań powierzchni jezdni. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 21(2), 151–165. https://doi.org/10.7409/rabdim.022.009

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.