Opublikowane: 2014-12-07

Tekstura nawierzchni drogowych - metody pomiaru, wskaźniki oceny i jej wpływ na hałas toczenia

Władysław Gardziejczyk

Abstrakt

W artykule przedstawiono metody i wskaźniki oceny tekstury nawierzchni drogowych oraz jej wpływ na poziom hałasu toczenia. Na odcinkach badawczych przeprowadzono pomiary głębokości tekstury (HP), współczynnika tarcia H, średniej głębokości profilu nierówności (MPD) i hałasu toczenia (CPXI). Profile nierówności, opracowane na podstawie wyników z profilografu igłowego i stacjonarnego profilografu laserowego, stanowiły podstawę do obliczenia średnich arytmetycznych odchyleń profili nierówności Ra i średnich kwadratowych odchyleń profili nierówności Rms. Ustalono zależności między parametrami charakteryzującymi teksturę powierzchni jezdni oraz miedzy parametrami opisującymi teksturę i poziomem hałasu toczenia. Przeprowadzono analizę porównawczą metod pomiaru MPD przy zastosowaniu profilografu igłowego i profilografów laserowych. Przedstawiono charakterystyki widmowe nierówności na odcinkach badawczych w zakresie fal o długości od 2 do 250 mm oraz ustalono poziomy nierówności dla zakresu makrotekstury, megatekstury i fal o długości 5 i 80 mm.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Gardziejczyk, W. (2014). Tekstura nawierzchni drogowych - metody pomiaru, wskaźniki oceny i jej wpływ na hałas toczenia. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 1(2), 5–29. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v1n2p5

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.