Opublikowane: 2020-09-30

Innowacyjna technologia stabilizacji skarp drogowych

Jan Broda , Andrzej Mitka , Andrzej Gawłowski

Abstrakt

W artykule opisano badania przeprowadzone w zakresie stosowania innowacyjnej metody stabilizacji i zazieleniania nowo uformowanych skarp drogowych. Do wykonania stabilizacji skarpy wykorzystano ułożone meandrycznie grube sznury wykonane z odpadów tekstylnych, które zostały przykryte warstwą gruntu wymieszanego z losowo rozmieszczonymi włóknami wełnianymi i poliestrowymi. Sznury zainstalowano na skarpie w okresie jesiennym. Hydrosiew wykonano następnej wiosny. Stan skarpy regularnie monitorowano na przestrzeni kilku miesięcy. W początkowym okresie – w miesiącach jesiennych i zimowych – zastosowane sznury w połączeniu ze zbrojeniem rozproszonym gruntu z włókien zmniejszyły niebezpieczeństwo powstania osuwisk i erozji gruntu. Po wykonaniu hydrosiewu system zapewnił nawodnienie niezbędne do kiełkowania nasion. W trakcie wzrostu trawy uwidoczniło się użyźniające działanie związków azotu uwalnianych wskutek biodegradacji włókien wełnianych. W efekcie końcowym uzyskano stabilną powierzchnię skarpy porośniętą wysoką trawą wyhodowaną w stosunkowo krótkim czasie.

Słowa kluczowe:

erozja gruntu, osuwisko, stabilizacja skarp, sznury kemafilowe, wzmocnienie gruntu, zazielenianie skarp.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Broda, J., Mitka, A., & Gawłowski, A. (2020). Innowacyjna technologia stabilizacji skarp drogowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 19(3), 169–181. https://doi.org/10.7409/rabdim.020.011

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.