Opublikowane: 2017-06-30

Wykorzystanie danych z kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego jako pośredniej miary bezpieczeństwa - badania na polskich drogach

Salvatore Cafiso , Carmelo D'agostino , Mariusz Kieć , Giuseppina Pappalardo

Abstrakt

Dyrektywa Europejska 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej kładzie duży nacisk na kontrolę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego SI jako narzędzia do zarządzania bezpieczeństwem istniejącej infrastruktury drogowej. W tym kontekście rozwój pośrednich miar bezpieczeństwa ruchu na podstawie danych gromadzonych podczas kontroli bezpieczeństwa może stanowić źródło informacji do oceny ryzyka w ruchu drogowym. Wyniki kontroli bezpieczeństwa mogą również stanowić źródło informacji dla administracji drogowej do optymalizacji wyboru stosowanych środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także wskazywania odcinków wymagających interwencji. W tym celu wprowadzony został wskaźnik ryzyka RI, jako pośrednia miara bezpieczeństwa ruchu drogowego dla lokalnych dróg zamiejskich jednojezdniowych dwupasowych, który został opracowany we Włoszech w wyniku projektu badawczego finansowanego przez Unię Europejską w 2004 r. Stworzona metoda została dostosowana do nowych polskich wytycznych dotyczących kontroli bezpieczeństwa, a następnie skalibrowana z uwzględnieniem danych o wypadkach na drogach wojewódzkich, województwa małopolskiego w Polsce. Opisane w artykule badania przeprowadzone na odcinku około 100 km jednojezdniowych dwupasowych dróg zamiejskich w Polsce wskazują na występowanie zależności pomiędzy wskaźnikiem ryzyka RI, a częstością wypadków.

Słowa kluczowe:

analiza skupień, bezpieczeństwo ruchu drogowego, Dyrektywa Europejska, kontrola stanu bezpieczeństwa, pośrednia miara bezpieczeństwa ruchu, SPF

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Cafiso, S., D'agostino, C., Kieć, M., & Pappalardo, G. (2017). Wykorzystanie danych z kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego jako pośredniej miary bezpieczeństwa - badania na polskich drogach. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 16(2), 115–130. https://doi.org/10.7409/rabdim.017.008

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.