Przesyłanie tekstów

Autorzy proszeni są o sprawdzenie czy tekst spełnia poniższe kryteria. Teksty, które nie spełniają wymagań redakcyjnych mogą zostać odrzucone.

Wytyczne dla autorów

  1. Uwagi wstępne.
  2. Kryteria kwalifikowania lub odrzucania artykułów.
  3. Jak złożyć artykuł do publikacji w kwartalniku „Roads and Bridges – Drogi i Mosty”?
  4. Szczegółowe wymagania Redakcji.

I. Uwagi wstępne.

Wszystkie prace zgłoszone do Redakcji są recenzowane przez niezależnych recenzentów zgodnie z wytycznymi MNiSW. Opinie recenzentów stanowią podstawę do podjęcia decyzji przez Redakcję o akceptacji pracy, niezbędnych modyfikacjach lub jej odrzuceniu. Procedura recenzowania przebiega z zachowaniem poufności, z tym że, raz w roku publikowana jest zbiorcza lista recenzentów wraz z ich afiliacją.

Formularz recenzji zamieszczono poniżej. Przy zgłoszeniu artykułu do redakcji wymagane jest wypełnienie deklaracji autorskiej.

  1. Formularz recenzji
  2. Deklaracja o oryginalności złożonego manuskryptu

II. Kryteria kwalifikowania lub odrzucania artykułów.

  1. Zgodność z profilem tematycznym.
  2. Oryginalność.
  3. Wartość poznawcza w odniesieniu do współczesnego stanu wiedzy.
  4. Spełnienie wymagań formalnych. 

III. Jak złożyć artykuł do publikacji w kwartalniku „Roads and Bridges – Drogi i Mosty”?

  1. Tekst należy przygotować w formacie Word, w języku polskim lub angielskim. Objętość artykułu jest ograniczona do 7500 słów, łącznie z ilustracjami i tablicami, przy czym jako obliczeniowy ekwiwalent każdej tablicy lub rysunku przyjmuje się 250 słów. Wiersze artykułu i strony powinny być ponumerowane w sposób ciągły.
  2. W celu zgłoszenia artykułu do Redakcji na stronie internetowej kwartalnika, należy uruchomić zakładkę „Zgłoszenie artykułu/recenzji”  > „Zgłoszenie artykułu”   i zarejestrować się  lub zalogować  jeżeli autor jest już zarejestrowany. 
    1. Wypełnić deklarację autorską o oryginalności zgłoszonej pracy.
    2. Dołączyć jako podstawowy plik z kompletnym manuskryptem artykułu (tekst łącznie z rysunkami i tablicami w formie edytowalnej) w formacie Word: doc lub docx.
    3. Wypełnić wymagane pola formularza (tytuł, autorzy, słowa kluczowe, bibliografia) danymi skopiowanymi z oryginalnego manuskryptu.
    4. Wymagane jest także dołączenie dodatkowych plików graficznych JPG lub TIF (ze wszystkimi rysunkami i fotografiami Autorów) w wysokiej rozdzielczości i jakości, niezbędnej w pracach wydawniczych
  3. Przekładem artykułu na język angielski zajmuje się Redakcja. Artykuł można zgłosić alternatywnie w języku angielskim, wtedy Redakcja zajmie się odpowiednio przekładem na język polski.

III. Szczegółowe wymagania Redakcji

  1. Zgłoszenie pracy do Redakcji jest traktowane jako równoznaczne z deklaracją, że treść pracy jest oryginalna, nie była uprzednio publikowana i nie została wysłana do innej redakcji.
  2. Tytuł artykułu powinien być zwięzły. Zasadniczą część artykułu należy poprzedzić krótkim podsumowaniem stanu wiedzy w zakresie omawianych zagadnień. Sformułowanie problemu powinno być przedstawione w sposób klarowny i treściwy.
  3. Wyniki badań należy przedstawić w sposób syntetyczny, unikając powtórzeń, np. danych przedstawionych na wykresach nie powinno podawać się jednocześnie w postaci tabelarycznej. Należy unikać używania nazw handlowych i zastrzeżonych znaków towarowych. Wnioski powinny wynikać wyłącznie z przeprowadzonych badań.
  4. Objętość artykułu nie powinna przekraczać 7500 słów, wliczając w to streszczenie, zasadniczy tekst, bibliografię, tablice i rysunki. Jako obliczeniowy równoważnik pojedynczej tablicy lub pojedynczego rysunku przyjmuje się 250 słów. Na przykład: gdy artykuł zawiera 6 rysunków i 4 tablice, pozostała część artykułu nie powinna przekroczyć 5000 słów. Tekst powinien być napisany czcionką Times New Roman lub Arial 12 pkt z interlinią 1,5 oraz marginesami 2,5 cm z każdej strony.
  5. Ze względów formalnych ograniczona jest również dopuszczalna liczba autorów w jednym artykule (maksymalnie 6 osób) oraz liczba cytowanych w artykule publikacji (maksymalnie 40 pozycji w spisie bibligrafii).
  6. Na stronie tytułowej artykułu należy podać:
    1. datę zgłoszenia artykułu,
    2. imiona i nazwiska Autorów - wraz z przypisanym nr ORCID, z miejscem ich zatrudnienia oraz danymi adresowymi łącznie z mailem służbowym (w odniesieniu do autora zgłaszającego pracę wymagany jest też nr telefonu komórkowego); należy unikać podawania adresów mailowych prywatnych,
    3. tytuł artykułu w języku polskim i propozycję tytułu angielskiego,
    4. słowa kluczowe ułożone zawsze w kolejności alfabetycznej (w liczbie od 3 do 7) oraz propozycję słów kluczowych w języku angielskim (też ułożonych alfabetycznie) ,
    5. obliczeniową objętość artykułu: tekst (liczba wyrazów) + sumaryczny ekwiwalent liczby wyrazów za tablice i rysunki. przy czym należy przyjąć umowną liczbę 250 wyrazów za każdy taki składnik.
  7. Streszczenie artykułu może zawierać od 120 do 150 słów. Powinno zwięźle przedstawiać zawartość artykułu, w tym informacje o celu i zakresie pracy, rezultatach i wnioskach. W streszczeniu nie należy odwoływać się do bibliografii and do wzorów, nie można używać w nim nieznanych skrótów.
  8. Kompletny artykuł (manuskrypt) w formacie Word powinien kolejno zawierać (patrz schemat poniżej):
    • stronę tytułową,
    • streszczenie,
    • tekst artykułu wraz z umieszczonymi w nim (w odpowiednich miejscach) rysunkami z podpisami oraz tablicami z ich podpisami,
    • informacje dodatkowe (jeśli istotne lub potrzebne), np. na temat projektu badawczego, w ramach którego wykonano badania opisane w pracy,
    • bibliografię przedstawioną chronologicznie [1], [2], [3], itd. w formacie wymaganym przez redakcję RaBDiM (przykład prawidłowego zapisu można zobaczyć w pracach już opublikowanych); nie akceptujemy innych formatów zapisu bibliografii niż redakcyjny.
    • listę tablic z ich tytułami w dwóch językach (EN i PL) oraz listę rysunków z ich podpisami w dwóch językach (EN i PL).
    • RABDIM paper setup
  9. Rysunki powinny być wysokiej jakości – rozdzielczość co najmniej 300 dpi, format: TIF (preferowany), JPG, BMP, PNG, EPS lub CDR. Nie należy stosować ramek wokół rysunków. Wszelkie opisy znajdujące się na rysunkach należy umieścić jednocześnie w dwóch językach EN oraz PL, stosując czcionkę Arial (bez pogrubienia) takiej wielkości, aby były dobrze czytelne po zmniejszeniu rysunku do szerokości jednej kolumny tekstowej czyli 89 mm. Kolory na wykresach powinny być kontrastowe. Wszystkie rysunki z artykułu oraz zdjęcia autorów wykonane w wymaganej wysokiej rozdzielczości i formacie TIF lub JPG powinny być przy zgłoszeniu artykułu także załadowane do systemu strony www.rabdim.pl jako pliki dodatkowe graficzne.
  10. Rysunki i tablice należy kolejno numerować cyframi arabskimi. Jeżeli rysunki lub dane do tablic zostały zaczerpnięte z innych prac, w podpisie należy podać źródło. Ponadto, na rysunkach oraz w tablicach funkcję separatora w ułamkach dziesiętnych ma pełnić wyłącznie kropka, wyraźnie podkreślamy - nie przecinek.
  11. Wszystkie symbole używane w tekście powinny być objaśnione. Wzory matematyczne powinny być numerowane po prawej stronie w nawiasach okrągłych, zachowując kolejność w całej pracy. Należy stosować wyłącznie jednostki układu SI.
  12. Cytowane w artykule publikacje powinny być przedstawione głównie w języku angielskim lub języku polskim. Wyjątkowo dopuszcza się cytowanie najwyżej 2-3 prac w innych językach. Publikacje cytowane powinny być numerowane w nawiasach kwadratowych w kolejności pojawiania się w tekście i zestawione chronologicznie w spisie bibliograficznym na końcu artykułu. Nie należy powoływać się na prace niepublikowane, sprawozdania wewnętrzne itp. W powyższym spisie powoływanych w artykule publikacji należy podać wszystkie dane bibliograficzne tych prac, tj. w przypadku:
    • książki: nazwisko i inicjały imion Autorów, tytuł książki, wydawnictwo, miejsce i rok wydania, np. Kurdowski W.: Chemia cementu i betonu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
    • artykułu w czasopiśmie: nazwisko i inicjały imion Autorów, tytuł artykułu, tytuł czasopisma, wolumin, numer, rok wydania, numer strony początkowej i końcowej artykułu, nr DOI, np. Krawczyk B., Mackiewicz P., Dobrucki D.: Use of plastic waste in materials for road pavement construction and improved subgrade. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 21, 3, 2022, 203-216, DOI: 10.7409/rabdim.022.012
    • rozdziału lub artykułu w pracy zbiorowej: nazwisko i inicjały imion Autorów rozdziału/artykułu, tytuł rozdziału/artykułu, tytuł pracy zbiorowej poprzedzony przyimkiem „w”, (wolumin/numer), wydawnictwo, miejsce i rok wydania, numer strony początkowej i końcowej rozdziału/artykułu, np. Bebłacz D., Glinicki M.A.: Wpływ domieszek i dodatków do betonu na wytrzymałość i trwałość betonu w prefabrykowanych pokrywach studni, w: Beton modyfikowany do dróg i mostów. Seria „S” Studia i materiały, zeszyt 62, IBDiM, Warszawa, 2010, 47 - 56
    • referatów opublikowanych w materiałach konferencyjnych: nazwisko i inicjały imion Autora, tytuł pracy, tytuł materiałów konferencyjnych, wydawca, miejsce i rok wydania, strony,  np. Glinicka A.: Badania osiowego rozciągania prętów z wybranych gatunków stali zbrojeniowych. LOGITRANS - VII Konferencja Naukowo-Techniczna Logistyka, Systemy Transportowe, Bezpieczeństwo w Transporcie, Szczyrk, 2010, 1581 - 1588
    • publikacji elektronicznych: nazwisko i inicjały imion Autorów, tytuł pracy, (miejsce), rok publikacji, adres internetowy, data dostępu, np. Green B.: Canny Edge Detection, 2002, http://sites.google.com/site/setiawanhadi2, 02.02.2012.
  13. W kompletnym artykule należy wstawić ciągłą numerację wierszy, która ułatwia i przyspiesza recenzowanie. W przypadku niespełnienia wymagań formalnych, dotyczących ograniczonej objętości artykułu oraz wysokiej jakości rysunków i ilustracji, nadesłane prace będą zwracane Autorom z prośbą o odpowiednie modyfikacje i uzupełnienia.
  14. Redakcja zastrzega sobie prawo do wprowadzania skrótów i zmian redakcyjnych do tekstu artykułów przyjętych do druku. Przed oddaniem do druku (opublikowaniem prac w systemie strony internetowej) złożony tekst w formacie PDF w wersji dwujęzycznej (EN-PL) zostanie przesłany Autorom do korekty autorskiej. Korektę należy wykonać bezpośrednio na dostarczonym przez redakcję autorom pliku PDF z wersją końcową artykułu stosując komentarze oprogramowania Adobe.
  15. Zwyczajowo na stronie tytułowej wydrukowanego (opublikowanego) artykułu zamieszcza się fotografie wszystkich Autorów. Dlatego przy zgłaszaniu artykułu proszę pamiętać i dołączyć w systemie strony www.rabdim.pl (jako obowiązkowe elementy dodatkowe graficzne) pliki JPG lub TIF z fotografiami typu legitymacyjnego Autorów - wykonane na jednolitym tle. Nie jest wymagany kolor, zdjęcia mogą być załączone w skali szarości.
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.