Opublikowane: 2021-03-30

Wybrane zagadnienia projektowania infrastruktury przeznaczonej do ruchu rowerów w perspektywie bezpieczeństwa ruchu drogowego

Andrzej Brzeziński , Karolina Jesionkiewicz-Niedzińska

Abstrakt

Wzrost mobilności prowadzi do rosnącego zatłoczenia dróg i ulic. Próby poprawienia warunków ruchu przez zwiększenie przepustowości drogi zazwyczaj tylko pogarszają sytuację. Głównym celem powinno być zwiększenie udziału transportu publicznego i ruchu rowerowego w podziale zadań przewozowych. Wzrost udziału przemieszczeń rowerowych w codziennych podróżach wymaga jednak konkurencyjnej przewagi tego środka transportu nad innymi. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia odpowiedniej infrastruktury, która dałaby rowerzystom możliwość przemieszczania się sprawnie, wygodnie i – przede wszystkim – bezpiecznie. Niniejszy artykuł opisuje problemy wynikające z niedostatecznej jakości przepisów dotyczących projektowania infrastruktury przeznaczonej do ruchu rowerów i przedstawia sugerowane kierunki zmian oraz uzupełnień nieodzownych z perspektywy bezpieczeństwa ruchu. Odnoszą się one głównie do prędkości do projektowania na trasach dla rowerów, poszerzeń dróg dla rowerów na łukach, skrajni dróg dla rowerów oraz widoczności na przejazdach dla rowerzystów umożliwiającej nieprzerwaną jazdę.

Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo ruchu, projektowanie, rower, skrajnia, widoczność.

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Brzeziński, A., & Jesionkiewicz-Niedzińska, K. (2021). Wybrane zagadnienia projektowania infrastruktury przeznaczonej do ruchu rowerów w perspektywie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 20(1), 75–89. https://doi.org/10.7409/rabdim.021.005

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.