Opublikowane: 2021-06-23

Ocena wpływu materiału tarczy znaku drogowego na występowanie efektu roszenia

Rafał Lusa , Paweł Skierczyński , Joanna Prasalska-Nikoniuk , Jolanta Kraszewska

Abstrakt

W określonych warunkach pogodowych na znakach występuje kondensacja pary wodnej (efekt roszenia), co przekłada się na pogorszenie właściwości retrorefleksyjnych folii odblaskowych. Efekt roszenia widoczny jest w postaci czarnych plam, przez co treść znaku może być nieczytelna. Celem badań była próba ograniczenia występowania efektu roszenia poprzez zastosowanie materiałów o różnych przewodnościach cieplnych oraz określenie wpływu rodzaju materiału na intensywność i szybkość występowania kondensacji. Badania przeprowadzono na poligonie badawczym na tarczach znaków wykonanych z różnych materiałów. Na każdym znaku wydzielono 4 różne obszary, na których zastosowano 2 typy folii odblaskowych (w 3 kolorach) z folią antyroszeniową i bez. Dokumentowano zmianę występowania efektu roszenia, wykonując seryjne zdjęcie każdego znaku. Dodatkowo zmierzono luminancję, współczynnik odblasku i rozkład temperatury oraz dokonano analizy ich zmian w czasie. Wyniki badań potwierdziły, że na wybranym do badań poligonie badawczym wpływ rozwiązań materiałowych na intensywność występowania efektu roszenia jest niewielki.

Słowa kluczowe:

efekt roszenia, folie odblaskowe, współczynnik odblasku, znaki drogowe.

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Lusa, R., Skierczyński, P., Prasalska-Nikoniuk, J., & Kraszewska, J. (2021). Ocena wpływu materiału tarczy znaku drogowego na występowanie efektu roszenia. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 20(2), 115–124. https://doi.org/10.7409/rabdim.021.007

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.