Roads and Bridges - Drogi i Mosty
5, 1, 2006, 19-34

Wpływ ukształtowania krzywoliniowych odcinków drogi w planie na wygodę ruchu

Jan Kempa Poczta
Akademia Techniczno-Rolnicza w Bydgoszczy

Streszczenie


W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu ukształtowania krzywoliniowych odcinków drogi na warunki wygody ruchu. Rozważano wpływ promienia łuku kołowego, kąta zwrotu i szerokości jezdni na wartość przyspieszenia poprzecznego na łuku kołowym i przyrostu przyspieszenia poprzecznego w czasie na klotoidzie doznawanych przez kierowców oraz pasażerów pojazdów. Wykazano, że wraz ze zwiększeniem szerokości jezdni wzrasta wartość przyspieszenia poprzecznego oraz jego przyrostu w czasie działającego na kierowców i pasażerów pojazdu, a zależności te można opisać funkcjami liniowymi. Natomiast zwiększenie wartości promienia łuku kołowego powoduje zmniejszenie wartości przyspieszenia poprzecznego oraz jego przyrostu w czasie i w tym przypadku zależności te można opisać funkcjami potęgowymi. Z kolei zależność między omawianymi miernikami warunków ruchu a kątem zwrotu można opisać funkcjami krzywoliniowymi, osiągającymi maksima w przedziale kątów zwrotu od 25° do 40°. Zachowanie przez kierowców pojazdów dużych prędkości na łukach poziomych odbywa się kosztem wygody ruchu. Świadczy o tym fakt osiągania przez nich znacznych wartości przyspieszeń poprzecznych i ich przyrostów w czasie.

Pełny tekst:

PDF

Wpływ ukształtowania krzywoliniowych odcinków drogi w planie na wygodę ruchu

  
Kempa, Jan. Wpływ ukształtowania krzywoliniowych odcinków drogi w planie na wygodę ruchu. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 19-34, kwi. 2006. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 12 maj. 2024