Roads and Bridges - Drogi i Mosty
9, 3, 2010, 23-37

Wiadukt żelbetowy z początków XX wieku – analiza mikrostruktury stuletniego betonu

Daria Jóźwiak-Niedźwiedzka Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa
Zbigniew Tucholski Poczta
Instytut Historii Nauki PAN, Warszawa

Streszczenie


W artykule opisano historię wiaduktu Kolei Kaliskiej, a także stan zachowania konstrukcji. Omówiono aktualny stan jakości betonu z wiaduktu sklepionego parabolicznego Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej – najprawdopodobniej jednej z dwóch najstarszych budowli inżynierskich o konstrukcji betonowej na terenie Warszawy. Zamieszczono opis przygotowywania cienkich szlifów betonowych oraz przedstawiono wyniki analizy obrazów uzyskanych za pomocą mikroskopu optycznego do obserwacji mikrostruktury betonu w świetle spolaryzowanym i w świetle ultrafioletowym. Scharakteryzowano rodzaj kruszywa (analiza petrograficzna), a także przeprowadzono ocenę wielkości współczynnika wodno-cementowego uzyskanego na podstawie rozkładu intensywności barwnika fluoroscencyjnego w świetle UV.

Pełny tekst:

PDF

Wiadukt żelbetowy z początków XX wieku – analiza mikrostruktury stuletniego betonu

  
Jóźwiak-Niedźwiedzka, Daria; Tucholski, Zbigniew. Wiadukt żelbetowy z początków XX wieku – analiza mikrostruktury stuletniego betonu. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 9, n. 3, p. 23-37, kwi. 2010. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 18 maj. 2024