Roads and Bridges - Drogi i Mosty
9, 2, 2010, 17-30

Zmienność modułów sprężystości niezwiązanych warstw nawierzchni drogowej w warunkach górniczych odkształceń rozluźniających

Marcin Grygierek Poczta
Katedra Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa Politechniki OEląskiej

Streszczenie


Nawierzchnie drogowe w obszarze eksploatacji górniczej poddawane są dodatkowym obciążeniom powodującym redukcję sztywności warstw. Za najbardziej niebezpieczne dla funkcjonowania nawierzchni drogowej uznaje się poziome odkształcenia o charakterze rozciągań. Prowadzone obserwacje pozwoliły na oszacowanie stopnia redukcji sprężystości warstw nawierzchni w funkcji poziomych odkształceń rozluźniających. Badania wykonano na poligonie terenowym (droga publiczna) w skali naturalnej w całym okresie kształtowania się górniczej niecki obniżeniowej. W kolejnych cyklach badawczych wykonywano pomiary ugięć nawierzchni ugięciomierzem dynamicznym FWD, geodezyjne pomiary współrzędnych. W ostatnim cyklu pomiarowym dokonano inwentaryzacji warstw nawierzchni. W całym okresie pomiarowym prowadzono ocenę wizualną.

Pełny tekst:

PDF

Zmienność modułów sprężystości niezwiązanych warstw nawierzchni drogowej w warunkach górniczych odkształceń rozluźniających

  
Grygierek, Marcin. Zmienność modułów sprężystości niezwiązanych warstw nawierzchni drogowej w warunkach górniczych odkształceń rozluźniających. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 9, n. 2, p. 17-30, kwi. 2010. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024