Roads and Bridges - Drogi i Mosty
15, 3, 2016, 221-230

Weryfikacja metody szacowania momentów zginających w obiektach gruntowo-powłokowych na podstawie deformacji powłoki

Leszek Korusiewicz Poczta
Wydział Mechaniczny, Politechnika Wrocławska; ul. Łukasiewicza 5-7, 50-371 Wrocław
Published: 2016-09-16

Streszczenie

Praca dotyczy mostowych obiektów gruntowo-powłokowych o łukowym kształcie przekroju poprzecznego powłok, wykonanych ze stalowej blachy falistej. Podczas układania zasypki gruntowej powłoka o takim kształcie ulega wypiętrzeniu w kluczu i zwężeniu w pachwinie. Na podstawie pomiarów tych przemieszczeń odwzorowuje się jej deformację. Dzięki znacznym wartościom przemieszczeń występującym podczas zasypki pomiary te mogą być realizowane z użyciem technik geodezyjnych. Umożliwia to śledzenie na budowie zmian deformacji powłoki wraz z postępem robót na obiekcie. W pracy poddano analizie dokładności metodę szacowana momentów zginających – głównego czynnika wpływającego na wartość naprężeń normalnych w powłoce – na podstawie zmiany krzywizny w jej kluczu, określonej z pomiarów przemieszczeń. Analizę porównawczą oparto na wynikach pomiarów i obliczeń uzyskanych na wybudowanym obiekcie. Wykorzystano do tego celu powłokę o kształcie łukowym, wykonaną z pojedynczej blachy o wysokim profilu (Super Cor). W badaniach tych dokonano jednocześnie pomiarów odkształcenia jednostkowego powłoki, które wykorzystano do określenia momentów zginających, pozwalających na niezależną weryfikację wyników obliczeń.

Słowa kluczowe


deformacja powłoki, momenty zginające, naprężenia, obiekty gruntowo-powłokowe, odkształcenia

Pełny tekst:

PDF PDF PDF

Bibliografia


Machelski C.: Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013

Machelski C., Mońka M.: Deformacja powłoki obiektu gruntowo-powłokowego jako efekt obciążenia stałego. Mosty, 5, 2014, 40-43

Machelski C., Michalski J.B., Janusz L.: Deformation Factors of Buried Corrugated Structures. Journal of the Transportation Research Board, 2116, 2009, 70-75

Machelski C., Janusz L.: Estimation of bending moments acting in the crown of a soil-steel bridge structure during backfilling. Eurosteel 2011, 6th European Conference on Steel and Composite Structures, Budapest, 2011, 1365-1370

Pettersson L.: Full scale tests and structural evaluation of soil steel flexible culverts with low height of cover. Doctoral Thesis. KTH, Stockholm, Sweden, 2007

Korusiewicz L., Chruścielski G., Jasiński R.: Practical aspects of strains, stresses and internal forces estimation during field and laboratory tests of corrugated culverts. Archives of Institute of Civil Engineering, 12, 2012, 117-131

Kunecki B., Korusiewicz L.: Field tests of large-span metal arch culvert during backfilling. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 12, 3, 2013, 283-295

Seed R.B., Ou C.Y.: Measurement and analysis of compaction effects on a long span culvert. Transportation Research Record, 1087, 1987, 37-45

Taleb B., Moore J.D.: Metal culvert response to earth loading performance of two-dimensional analysis. 78th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington D.C., 1999

Machelski C.: Estimation of internal forces in the shell of soil-steel structures on the basis of its displacements during backfilling. Studia Geotechnica et Mechanica, 31, 1, 2009, 19-38


Weryfikacja metody szacowania momentów zginających w obiektach gruntowo-powłokowych na podstawie deformacji powłoki

  
Korusiewicz, Leszek. Weryfikacja metody szacowania momentów zginających w obiektach gruntowo-powłokowych na podstawie deformacji powłoki. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 15, n. 3, p. 221-230, wrz. 2016. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.016.014.