Roads and Bridges - Drogi i Mosty
14, 2, 2015, 85-100

Metoda oceny współczynnika tarcia, głębokości makrotekstury i poziomu dźwięku za pomocą analizy obrazu pola kontaktu opony z nawierzchnią

Marcin Błaszczak Poczta
Zarząd Dróg Miejskich, Wydział Ewidencji Dróg, Warszawa
Karol J. Kowalski Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Jan Król Poczta
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Published: 2015-07-21

Streszczenie

Rozwój sieci drogowej wymaga intensywnych prac badawczych w zakresie utrzymania i eksploatacji dróg. Istotne jest opracowanie wydajnych i skutecznych metod oceny stanu nawierzchni. Monitorowanie poziomu cech związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (współczynnika tarcia oraz głębokości tekstury) jest szczególnie ważne dla użytkowników dróg, natomiast utrzymywanie hałasu drogowego na jak najniższym poziomie jest istotne ze względu na jakość życia ludności zamieszkującej w ich pobliżu. W artykule przedstawiono wyniki pracy badawczej, której celem było ustalenie, czy możliwe jest określenie właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni, jej „hałaśliwości” oraz głębokości tekstury na podstawie analizy pola kontaktu opony z nawierzchnią. Zaprezentowano autorską metodę analizy obrazu pola kontaktu opony z nawierzchnią. Ustalono zależności korelacyjne pomiędzy stosowanymi metodami badawczymi: głębokości profilu tekstury (MPD) profilografem laserowym, współczynnika tarcia przyczepką SRT-3 oraz hałasu drogowego (metoda CPX). Stwierdzono, że zachodzi korelacja pomiędzy zaproponowaną metodą a badaniami MPD oraz SRT-3 na wszystkich badanych rodzajach nawierzchni oraz z metodą CPX na nawierzchniach asfaltowych o strukturze zamkniętej.

Słowa kluczowe


analiza obrazu, głębokość tekstury, nawierzchnia drogowa, właściwości przeciwpoślizgowe, współczynnik tarcia

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Kummer H.W.: Unified Theory of Rubber and Tire Friction. Pensylvania State University, College of Engineering, University Park, Pensylvania, 1966

Mechowski T.: Analiza i weryfikacja wymagań i procedur pomiarowych oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni dróg publicznych i autostrad płatnych. Sprawozdanie TD71. IBDiM, Warszawa, 2005

Hall J.W., Smith K.L., Titus-Glover L.C., Wambold J., Yager T.J., Rado Z.: NCHRP Web-Only Document 108: Guide for Pavement Friction. National Cooperative Research Program, Transportation Research Board, Washington, 2009

Gardziejczyk W.: Texture of road surfaces - methods of measurement, parameters evaluation and its influence on the tire/road noise. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 1, 2, 2002, 5-29

Sandberg U., Ejsmont J.: Tyre/Road Noise Reference Book. Informex, Kisa, Sweden, 2002

Kucharski R.J.: Hałas drogowy. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1979

Szwabik B., Mechowski T.: Zasady pomiaru i oceny właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni bitumicznych w Systemie Oceny Stanu Nawierzchni SOSN, Załącznik C. Biuro Studiów Sieci Drogowej Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, Warszawa, 2002

Krawczyk L.: Ocena tekstury nawierzchni bitumicznych metodą fotogrametryczną. Drogownictwo, 4-5, 1985, 115-119


Metoda oceny współczynnika tarcia, głębokości makrotekstury i poziomu dźwięku za pomocą analizy obrazu pola kontaktu opony z nawierzchnią

  
Błaszczak, Marcin; Kowalski, Karol J.; Król, Jan. Metoda oceny współczynnika tarcia, głębokości makrotekstury i poziomu dźwięku za pomocą analizy obrazu pola kontaktu opony z nawierzchnią. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 14, n. 2, p. 85-100, lip. 2015. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 17 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.015.006.