Roads and Bridges - Drogi i Mosty
10, 1-2, 2011, 121-140
10, 1-2, 2011, 121-140
Ultradźwiękowe pomiary naprężeń z wykorzystaniem fali podłużnej – próba zastosowania do badania konstrukcji mostowej
Streszczenie
W artykule przedstawiono ultradźwiękowe badania naprężeń zmiennych w elementach konstrukcji stalowej. Opisano podstawy ultradźwiękowej metody pomiarów naprężeń, podano zależności z jakich na podstawie pomiarów czasu przejścia impulsów fal ultradźwiękowych obliczane są wartości naprężenia. Opisano wykorzystane w badaniach głowice ultradźwiękowe i układ pomiarowy. Pokazano wyniki badania zmian naprężeń w dwóch elementach kratowego mostu kolejowego – w podłużnicach i w wykrzyżowaniach kratowego dźwigara. Zarejestrowano zmiany naprężeń wywołane przejazdami pojazdów szynowych o różnych masach, poruszających się z różnymi prędkościami, w obu kierunkach. Badania prowadzone dwukanałową aparaturą równocześnie w dwóch podłużnicach pozwoliły na wykrycie asymetrii obciążenia konstrukcji mostu podczas przejazdu pociągu towarowego. Porównano wyniki pomiarów uzyskanych techniką ultradźwiękową z wynikami uzyskanymi techniką tensometrii oporowej.
Pełny tekst:
PDFUltradźwiękowe pomiary naprężeń z wykorzystaniem fali podłużnej – próba zastosowania do badania konstrukcji mostowej
Szelążek, Jacek; Gutkiewicz, Piotr; Mackiewicz, Sławomir.
Ultradźwiękowe pomiary naprężeń z wykorzystaniem fali podłużnej – próba zastosowania do badania konstrukcji mostowej.
Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 10, n. 1-2, p. 121-140, kwi. 2011.
ISSN 2449-769X.
Available at: <>. Date accessed: 13 maj. 2024