Roads and Bridges - Drogi i Mosty
10, 1-2, 2011, 121-140

Ultradźwiękowe pomiary naprężeń z wykorzystaniem fali podłużnej – próba zastosowania do badania konstrukcji mostowej

Jacek Szelążek Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
Piotr Gutkiewicz Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa
SÅ‚awomir Mackiewicz Poczta
Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa

Streszczenie

W artykule przedstawiono ultradźwiękowe badania naprężeń zmiennych w elementach konstrukcji stalowej. Opisano podstawy ultradźwiękowej metody pomiarów naprężeń, podano zależności z jakich na podstawie pomiarów czasu przejścia impulsów fal ultradźwiękowych obliczane są wartości naprężenia. Opisano wykorzystane w badaniach głowice ultradźwiękowe i układ pomiarowy. Pokazano wyniki badania zmian naprężeń w dwóch elementach kratowego mostu kolejowego – w podłużnicach i w wykrzyżowaniach kratowego dźwigara. Zarejestrowano zmiany naprężeń wywołane przejazdami pojazdów szynowych o różnych masach, poruszających się z różnymi prędkościami, w obu kierunkach. Badania prowadzone dwukanałową aparaturą równocześnie w dwóch podłużnicach pozwoliły na wykrycie asymetrii obciążenia konstrukcji mostu podczas przejazdu pociągu towarowego. Porównano wyniki pomiarów uzyskanych techniką ultradźwiękową z wynikami uzyskanymi techniką tensometrii oporowej.

Pełny tekst:

PDF

Ultradźwiękowe pomiary naprężeń z wykorzystaniem fali podłużnej – próba zastosowania do badania konstrukcji mostowej

  
Szelążek, Jacek; Gutkiewicz, Piotr; Mackiewicz, Sławomir. Ultradźwiękowe pomiary naprężeń z wykorzystaniem fali podłużnej – próba zastosowania do badania konstrukcji mostowej. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 10, n. 1-2, p. 121-140, kwi. 2011. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 13 maj. 2024